וידאו | פסטיבל אייקון 2013: זהויות
Amutot

banners_viking-04

וידאו

אירועי פסטיבל אייקון 2013: זהויות, צולמו על ידי צוות התיעוד של הפסטיבל. תודתנו נתונה לגיא נבון, מאור שרביט, עומר נבון ופז ניומן

פסטיבל אייקון 2013: מופע הפתיחה

 

גם השנה אייקון ממציא את זהותו מחדש – פסטיבל אייקון ה-17 יוצא לדרך  ומזמין אתכם להיות הראשונים להציץ באטרקציות הגדולות שיש לנו השנה. פסטיבל  “אייקון 2013: זהויות” נפתח כמדי שנה במופע מלהיב עם טעימות משלל אירועי  הפסטיבל. בתוכנית: הצגה של הפקות המקור הרבות שלנו, טיזרים מגניבים לאירועי  הפסטיבל, השקת השלב האחרון בהצבעה לפרס גפן והרבה בידור טוב, שירים  וריקודים.
מנחה: ניר קיטרו.
משתתפים: אורי ליפשיץ, חן פרוהליך, בוריס נפומניאש’י, קרן לין

כתיבה ובימוי: רותם ברוכין

למאבטאי בהופעה

מהאנשים ששמו לכם כלור במים, מהיוצרים של השבר הסורי אפריקאי, מהמוחות הגדולים שמאחורי בריחת הסידן ופלישת הארבה – האירוע שיטלטל את אמות הסיפים שלכם: למאבאטי מופיעים באייקון – שוב!

מופע אימפרוביזציה שיאולתר כולו על הבמה לנגד עיניכם. מופע שלא נעשה קודם ולעולם לא יחזור על עצמו בשנית.

למאבאטי היא קבוצת אלתור שמעלה הופעות מאולתרות לגמרי בהתבסס על דיאלוג עם הקהל. הקבוצה מביאה לחיים דמויות, מקומות וסיפורים שלא היו קיימים אך רגע לפני.

משתתפים: אילה זילברמן, רונן זילברמן, אורן חנקין, אורן כרמי, אורי ליפשיץ, אמיר עצמון ואיתמר קרביאן

מופע הסיום של אייקון 2013

שוב הגענו לסוף. רגע לפני שאתם שוב רצים לפייסבוק להגיד כמה היה מגניב ולמה רק שלושה ימים וחצי, הכנו בשבילכם סיכום מרגש של כל החוויות, במופע המשלב את טקס חלוקת פרס גפן, טקס פרס עינת, הצגת הזוכים בתחרות התחפושות הגדולה של הפסטיבל, רגעי השיא כפי שנתפסו במצלמות אייקון וכמובן הרבה רגעים של הומור עצמי, המוקדשים לקהילות החובבים. הכניסה בחינם בהצגת כרטיס.

מנחה: ענבר מאירסון

זהות מקצועית: אנשים ומקצועות / ד”ר רז דקל

לכל ידוע שחלק לא מבוטל מזהותו של האדם בימינו נקבע על פי השתייכותו התעסוקתית והארגונית ועל פי עיסוקו. מקצועות מסוימים מתאימים בצורה מושלמת לאנשים מסוימים, ולאחרים כלל לא. מקצועות לא מעטים מעצבים מחדש את אישיותו של העובד, עולמו החברתי, תפיסת עולמו ואפילו את חושיו. בהרצאה יידונו דוגמאות שכיחות ומקצועות מוכרים, לצד דוגמאות קיצוניות ומקצועות משונים מהעבר וההווה.

ד”ר רז דקל: מנהל המחלקה לרפואה תעסוקתית בקופת החולים מאוחדת.

לחיות לנצח / ד”ר רועי צזנה

כולנו רוצים לחיות לנצח, אך האם זה באמת אפשרי? מהן הטכנולוגיות שעשויות לסייע לנו לעכב את הזקנה? האם נוכל להעביר את מוחותינו למחשבים או ליצור בהם כפילים של עצמנו? בואו להיחשף לטכנולוגיות ולתחומים המדעיים בחזית המדע העכשווי, ולחשוב מה עשוי לקרות בעתיד הלא מאוד רחוק. ההרצאה תלווה בתחזיות כמותיות שמקורן בסקר שהועבר בין עשרות חוקרי עתידים מובילים, ומהווה תקציר של הספר “המדריך לעתיד” היוצא לאור בימים אלה.

ד”ר רועי צזנה: חוקר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב, כותב הבלוג “מדע אחר” ומגיש תוכנית הרדיו “דוקטור למה“.

אז, החלטת להרצות בכנס? / יואב לנדסמן וזיו קיטרו

הרצאה טובה היא לא עניין של מה בכך. ישנן הרבה נקודות קטנות וחשובות שלומדים רק מניסיון. אז בואו ללמוד משניים מהמרצים הטובים בקהילה, שידברו על הכנה, התכוננות, והעברה של הרצאות, ויחלקו אתכם את ניסיונם העשיר כדי שאולי בכנס הבא דווקא ההרצאה שלכם תהיה השוס הגדול ביותר! בסוף ההרצאה ניתן יהיה להרשם להעביר הרצאה קצרה בסדנת ההתנסות שתיערך ביום האחרון של הפסטיבל.

יואב לנדסמן: מהנדס חלל, גיאופיזיקאי ואסטרונום חובב. כותב הבלוג “מסה קריטית“.

זיו קיטרו: מעצב משחקים וחוויות דיגיטליות, סופר ומרצה.

עולם הדיסק – מדריך למבקר / עפר מתוקי

הו, בני אנוש מוזרים – מאין הגעתם לרעיון המוזר שהעולם הוא כדור? בואו ואספר לכם איך צב החלל הענק אטואין נושא על גבו את ארבעת הפילים, שבתורם מחזיקים את הדיסק הענק שהוא העולם, עולם הדיסק. אספר לכם על עולם שבו הקסם יומיומי והמוות מתהלך על שתי רגליים גרמיות. אכיר לכם את אנק-מורפורק, עיר של מיליון נשמות ובערך אותו מספר של גופים!

עפר מתוקי: דוקטורנט לקוסמולוגיה, מרצה בכנסים, מנהל תא החובבים הרחפת הקלה בירושלים.

הזהויות הסודיות של דריל גרגורי: שאלות ותשובות

מנחה: דידי חנוך

העורך והעיתונאי דידי חנוך מראיין את אורח הכבוד דריל גרגורי ושואל
אותו את כל השאלות הקשות (והרכות) – מהזהויות החמקמקות והמתחלפות של
דמויותיו ועד לזהות הסודית שלו כסוכן תרבות. איך כותבים יצירות מדע בדיוני
ופנטזיה שחוצות את השלולית האטלנטית בדילוג קליל למרות הזהות האמריקאית הכל
כך בולטת שלהן? הכינו שאלות מעניינות לשלב שאלות הקהל.

בין הגיבור למפלצת / דמיאן הופמן

גיבוריו של דריל גרגורי נעים על הציר שבין הנשגב למפלצתי בעולמות משונים ומוזרים. ועדיין, המאפיין המרכזי שלהם הוא אנושיותם. בהרצאה נציג את יצירותיו של גרגורי, אורח הכבוד של פסטיבל אייקון. נראה איך אפשר לבנות סיפורי מדע בדיוני בעולמות שמאוכלסים על ידי שדים, זומבים ומפלצות, וננסה להבין מהו הכוח שמניע את גיבורי יצירותיו ואיך מתוך הזרות נוצרים כמה מהסיפורים החזקים ביותר שנכתבו בשנים האחרונות במדע הבדיוני.

אין צורך בהכרות מוקדמת עם היצירות.

אל תצאו מהבית, זה יהרוג אתכם / ד”ר קרן לנדסמן

לא ערפדים, לא אנשי זאב, לא מכשפות, לא נאצים ולא זומבים – מי שהרגו הכי הרבה אנשים במהלך ההיסטוריה הם יצורים שאי אפשר לראות בעין בלתי מזוינת. לשם כך הם ניצלו בלי בושה חולדות, כיסויי מיטה ואנשים טיפשים שעולים חולים על מטוסים, והכל כדי להרוג את המין האנושי. בהרצאה נחלוק כבוד לרוצחים הגדולים של האנושות, ונשתדל לא לגרום היסטריה המונית.

ד”ר קרן לנדסמן: אמא, כותבת ורופאה בסדר חשיבות משתנה. מתמחה באפידמיולוגיה ובבריאות הציבור.

פאנל: יקומים שלא היינו רוצים לחיות בהם

לכל אחד יש יקום שהיה רוצה להיות בו. יקום שבו אנחנו מנצחים את הטוסטרים, יקום שבו אנחנו מפוצצים את כוכב המוות, יקום שבו איננו יכולים לעבור בין יקומים מקבילים, יקום שבו אנחנו מוצאים טבעת נעלמה וגונבים זהב מהדרקון, יקומים מכל סוג וצורה. אבל זאת טעות, ובפאנל הזה נספר לכם מה לא בסדר ביקום האהוב שלכם.

ד”ר ויקטור צ’רנוב (מנחה): ד”ר להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, חובב מושבע של מדע בדיוני ומרצה.

יואב לנדסמן: מהנדס חלל, גיאופיזיקאי ואסטרונום חובב. כותב הבלוג “מסה קריטית“.

ד”ר קרן לנדסמן: אמא, כותבת ורופאה בסדר חשיבות משתנה. מתמחה באפידמיולוגיה ובריאות הציבור.

ד”ר רועי צזנה: חוקר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב, כותב הבלוג “מדע אחר” ומגיש תוכנית הרדיו “דוקטור למה“.

גם למרובעים יש חבורות / אלון ניסן-כהן

מה הקשר בין פרקטלים לשעונים, בין פיוצ’רמה לגבישים, בין פיצות למטריצות ובין קובייה הונגרית למשוואה ריבועית? את התשובות לשאלות אלו ולרבות אחרות סביר להניח שלא היינו יודעים אלמלא ילד אחד, גאון וטיפש, שהחליט למות בדו-קרב בגיל 20. בהרצאה זו נספר את סיפורו של אווריסט גלואה ושל תגליתו המופלאה ששינתה את עולם המתמטיקה לנצח.

אלון ניסן כהן: סטודנט לתואר שני במתמטיקה באוניברסיטת תל אביב.

עקרות בית נואשות בחלל / גלי גולן

מאז ומתמיד העולם ניסה להגיד לנשים מה מקומן – וגם המדע הבדיוני שיתף פעולה בזה. ההרצאה תעסוק בהתפתחות ההשתתפות – והנראות – של נשים בכל הרבדים במדע הבדיוני במאה השנים האחרונות: ממקומן של נשים בסיפורים, דרך השתתפותן בקהילה כחובבות, ועד לשאלת השאלות – האם נשים יכולות לכתוב מדע בדיוני?

גלי גולן: סטודנטית לסיעוד, הייטקיסטית לשעבר, קוראת ותיקה של מדע בדיוני, סלשרית שרופה.

הגמדים חופרים באייקון 2013 / אורי ליפשיץ, ערן אבירם

אורי ליפשיץ וערן אבירם מ”על כתפי גמדים”, הפודקסט הישראלי למשחקי תפקידים, מקליטים פרק באייקון – ביחד אִתכם! כולם מוזמנים להצטרף כקהל, אבל חלקכם אולי תרצו להשתתף בעצמכם. חמש דקות לפני תחילת האירוע נאסוף נושאים – אנא גשו אלינו עם רעיון מגובש על נושא מוגדר (ומצומצם!) שיש לכם משהו להגיד עליו. אם וכאשר נגיע אליו, תצטרפו אלינו לשיחה, וכעבור ימים ספורים קולכם כבר יישמע באינטרנט.

ערן אבירם: העורך והמתרגם הראשי של “מבוכים ודרקונים”. הבעלים לשעבר של החנות “טקטיקה”.

אורי ליפשיץ: נעים מאוד. שחקן, מרצה ואמן אימפרוביזציה באנסמבל למאבאטי.

סג”מ קראשר, קבע מסלול / עפר מתוקי

הציטוט המוכר כל כך ממסע בין כוכבים חוזר על עצמו בגרסאות אלה ואחרות ברוב יצירות הז’אנר המתרחשות בחלל. ההוראה ניתנת והספינה יוצאת לדרכה. אך איך באמת אנו יכולים לנווט בחלל בלי ג’י-פי-אס או מצפן שיורו לנו את הדרך?

עפר מתוקי: דוקטורנט לקוסמולוגיה, מרצה בכנסים, מנהל תא החובבים הרחפת הקלה בירושלים.

פאנל: זהויות במשחקי תפקידים

המונח הידוע “השעיית הספק” מבטא את היכולת שיש לאנשים להאמין שהיצירה הספרותית מתארת מציאות קיימת, תוך התעלמות מהידע שלהם עם העולם האמיתי. משחקי התפקידים, שבהם האדם אינו קורא פסיבי אלא שחקן שממלא תפקיד פעיל ביצירה, מאתגרים את המונח ויוצרים קונפליקטים מורכבים בין השחקן לדמותו (בלידינג). הפאנל יעסוק במתח שבין זהות השחקן לזהות הדמות. האם באמת אפשר להיכנס לזהות אחרת?ומה קורה כשרגשות ואמונות זולגים מהדמות לשחקן? ומה כל כך גרוע בלהיות ביהביוריסט קוגניטיבי?

רביד אבן-לחץ (מנחה): שחקנית ומנחה, עורכת כתב העת העיוני של העמותה למשחקי תפקידים, בעלת תואר ראשון בחינוך.

מיכאל גורודין: שחקן, מנחה ומורה.

חגי אלקיים: פסיכולוג חברתי, חבר ועד העמותה למשחקי תפקידים ומייסד הבלוג “משחק בתיאוריה“.

ליה הלפרין: מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית, אמא לילדה בת 3 וחובבת אסקפיזם במסווה של אומנות מילדות.

איתמר פארן: מוותיקי שחקני התפקידים בארץ, מנחה וחוקר משחקי תפקידים ובעל עסק של חוגי משחקים.

פאוורפוינט קריוקי אייקון 2013

בפאוורפוינט קריוקי לא צריך לדעת לשיר. גם בקריוקי רגיל לא צריך, אבל לא זאת הנקודה. הנקודה היא משחק אלתור שבו כל משתתף עולה בתורו לבמה ומעביר הרצאה קצרה על סמך מצגת אקראית שלא ראה מעולם. כך, לדוגמה, יכולה מצגת על אמנות מודרנית להפוך להרצאה מסמרת שיער על סכנות האפילפסיה, ואילו מצגת על משק המים משתנה לנאום חוצב להבות על החדרת מוטיבציה. המשחק ישלב את מרצי הבית עם מתנדבים מהקהל.

אסף שגיא: מייסד ועורך האתר “דורבנות”. צלם סטילס, ציני במקומות הנכונים

שעשועון: מעוניין חלקית

שעשועון של ידע וחוסר ידע. ארבעה מתחרים מותקלים בשאלות סביב נושא אחד (זהויות), וכדי לנצח הם יצטרכו להיות לא רק צודקים אלא גם חכמים. תשובות נכונות יעניקו ניקוד נאה, אך תשובות מעניינות או משעשעות במיוחד יהיו שוות אפילו יותר. לעומת זאת, מי שייפול בטעות נפוצה יאבד נקודות וייטבל בזפת ובנוצות בכיכר העיר… אם רק תקציב הזפת והנוצות של הפסטיבל יאפשר.

אביעד שמיר (מנחה): מחבר תשבצים וחידות טריוויה (ישראל היום, ניקוי ראש ענק) ובעל בלוג בנושא קולנוע.

כתיבה וארגון במשותף: אורי רותם

משתתפים: לילי דאי (האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה), דורון פישלר (עין הדג), עודד פוירשטיין ותום שפירא (עלילון).

 

פילוסוף, מתמטיקאי ופיזיקאי נכנסים לבר

למושג הזהות יש פנים רבות כמספר ההקשרים שאליהם אנו מתייחסים. בפאנל נחקור את המושג הזה מבעד למשקפיים השונות של שלושה תחומים – הפילוסופיה, המתמטיקה והפיזיקה – ונחפש את המקומות שבהם התחומים האלה משיקים.

בועז קרני (מנחה): מסיים תואר שלישי בפיזיקה של אנרגיות גבוהות. עוסק בצדדים המדעיים של המדע הבדיוני.

ד”ר גדי אלכסנדרוביץ’: בעל תואר שלישי במדעי המחשב ובעל הבלוג המתמטי “לא מדויק”.

איוב קרן: עוסק בפילוסופיה שימושית, במשחקי תפקידים ובמעקב.