ספרות וכתיבה

 
ספרות המדע הבדיוני והפנטזיה התחדשה והמציאה את עצמה מחדש עשרות פעמים, אז למה לא שוב? פסטיבל אייקון מזמין אתכם לגלות מחדש את הפנים השונות של הז'אנר. נגלה מחדש את טולקין ואת הארי פוטר, נעצור בדרך למחווה לסופרת הילדים הדגולה דיאנה ווין ג'ונס (הטירה הנעה), ולא נשכח לבקר בעולמות סייברפאנק, להימלט ממפלצות ספרותיות ולדלג לגן העדן של המדע הבדיוני. וכן – גם להשמיד עולמות אנחנו יודעים, רק צריך לפתוח את הספר הנכון. טעימה ראשונה:
 
 


 

השמד עולמות מיד – שאל אותי כיצד

יואב לנדסמן

גברים ממאדים? נשים מנוגה? מה זה משנה? העיקר לפוצץ אותם! בהרצאה נסקור את מגוון השיטות שמציע ז'אנר המדע הבדיוני להשמדת עולמות, נבחן אותן בראי המציאות ונציג רעיונות נוספים. הרי מה יכול להיות מבדר יותר מסוף העולם… כל עוד אנחנו נמצאים במרחק בטוח ממנו. ההרצאה אינה מיועדת למיליונרים מטורפים.
 
 


 

מעבר ללהט החרב המתהפכת

אהוד מימון

סיפור הגירוש מגן עדן אינו רק אבטיפוס של סיפור חטא ועונש. במהותו הוא סיפור על התחדשות ועל שינוי, וככזה הוא אחד מהסיפורים היסודיים ביותר של תרבות המערב שממנה צמח המדע הבדיוני המודרני. לא מפתיע, אם כן, שאנו מוצאים הדים שלו ביצירות מדע בדיוני רבות. במבט מעמיק מגלים שיוצרי מדע בדיוני כמו הארלן אליסון, מרגרט אטווד ואחרים עושים לא פעם ביצירותיהם שימוש מרתק בסיפור זה.
 
 


 

התחדשות ונפילה: המעגליות ההיסטורית במדע הבדיוני

ד"ר גיא בקר

ההיסטוריה האנושית היא רצף מעגלי של שבו חברות צומחות, שוקעות וצומחות מחדש. כך לפחות טען כבר ב-1922 אוסוולד שפנגר בספרו "שקיעת המערב" – בהרצאה נבחן את הטענה הזאת לעומק באמצעות יצירותיהם של כמה מסופרי המדע הבדיוני הקלאסיים, כגון אייזק אסימוב, רוברט היינליין, פרנק הרברט ואחרים. לסיום נראה אם העתיד שסופרי המדע הבדיוני יצרו בדמיונם אכן יכול לשפוך אור חדש על העבר ההיסטורי האמיתי.
 
 


 

אירועי טולקין

אירועי הארי פוטר

אירועי דיאנה ווין ג'ונס