מדע ואקדמיה

גם השנה מגיעים מיטב אנשי האקדמיה בישראל לאייקון, כדי להרצות על מדע אמיתי, מדע בדיוני, היסטוריה וספקנות. בתוכנית השנה תוכלו ללמוד מד"ר ישראל בלפר איך מתקשרת תורת הסוד למדע הבדיוני, להתנסות עם פרופ' אבשלום אליצור במדדה קוונטית ולהתוודע לתגליות מרתקות במדע, במתמטיקה, ואפילו בקריפטוגרפיה. לקינוח תפענחו איך הנצרות גילתה את המדע המודרני, לא לפני שהקהילה הספקנית בישראל תלמד אתכם לא להתייחס לשום דבר כאל מובן מאליו.

  1. הצופן המדעי – קריפטוגרפיה במדע הבדיוני

    ד"ר גדי אלכסנדרוביץ

    קריפטוגרפיה היא תחום מדעי העוסק בהצפנת מידע ובאבטחתו. אף שמדובר בתחום מרתק שרלוונטי לחיי היומיום של כולנו, מעטים ספרי המדע הבדיוני שבחרו בה כציר מרכזי לעלילה שלהם. שני ספרים מציגים דרכים הפוכות לחלוטין לעסוק בצפנים ובהצפנות: "קריפטונומיקון" של ניל סטיבנסון – שמשמש אות ומופת לכתיבה טובה של מדע בדיוני על קריפטוגרפיה; ו"מבצר דיגיטלי" של דן בראון – שעושה כל טעות אפשרית.

  2. Inconceivable! תגליות בלתי אפשריות במתמטיקה

    אלון ניסן-כהן

    האם יש משולשים שסכום זוויותיהם שונה מ-180 מעלות? האם יש גדלים שונים של אינסוף? האם יש משטחים עם צד אחד בלבד? האם אפשר לחתוך תפוז לכמה חתיכות ולהרכיב מהן את השמש? ומהו סכום כל המספרים הטבעיים?‬

    התשובות לשאלות הללו הפתיעו מתמטיקאים לכל אורך ההיסטוריה – ויפתיעו גם אתכם. בהרצאה נעסוק בקבוצה של תגליות מפתיעות במתמטיקה, שעשויה להיות זהה לקבוצה שתוארה לעיל, להיחתך איתה באופן לא טריוויאלי, או להיות זרה לה לחלוטין.

  3. יקומים אין ספור

    יחיעם פדן

    במאמץ לפתור את חידות היקום – למשל החומר האפל – מציעים הפיזיקאים מציאות של ריבוי ממדים ויקומים מקבילים. אולם נראה כי כמו תמיד, ספרות הפנטזיה מקדימה את המדענים ומאכלסת כבר היום אינספור יקומים שמקיימים ביניהם מגעים מרתקים. מה בספרות הקיימת ראוי להיקרא יקום מקביל, מה לא ולמה? איך מתבצע המעבר בין העולמות ומה יש בהם? ומי הם הנוסעים? הדקו את החגורות!

    חזרה לעמוד טעימות ראשונות